Post Image

¨ Intervenció en el Plenari de pressupost i plantilla municipals, el 27 de febrer de 2020.

Presentem davant el Plenari, una nova Plantilla de Recursos Humans de Gandia que, de nou, ve consensuada amb la unanimitat de les forces sindicals representades en la Mesa General de Negociació de l’Ajuntament, i que no va rebre cap vot en contra en la Comissió del Ple de Govern Interior. Una Plantilla que, per això, és fruit del treball d’ordenació fet, amb l’equip tècnic del departament i també amb els representants dels treballadors, per tal d’adaptar-la a la realitat del moment i a les necessitats de l’Administració, sempre canviants però incessantment bolcades amb l’eficiència en la prestació dels serveis públics, i la qualitat de la gestió al ciutadà.

La Plantilla de Recursos Humans d’enguany és la primera que presentem després d’haver aprovat, i treballat, un Pla d’Ordenació de Recursos Humans, aprovat el 2019 per la Delegació del Govern, que ordena i planifica per al present i el futur les necessitats i perfils de l’administració, i que en la mesura del possible pal·lia anys de taxes de reposició a menys de la meitat, impossibilitant-nos reposar a la gran part dels empleats públics que passaven a la jubilació, i les limitacions d’augment de massa salarial o increment del capítol 1 de Personal disposades en el Pla d’Ajust.

Eixes dues grans limitacions, que expliquen el transcurs de les polítiques de recursos humans de l’Ajuntament dels últims anys, després d’alguns altres sense cap inversió o plantejament de futur de la nostra plantilla d’efectius, no han impedit que este Govern municipal presente, per segon any, un increment de Plantilla racionalitzat, planificat i acordat. Increment d’efectius, sí, contra les limitacions de les taxes de reposició, i les moltes jubilacions que se’ns ha impedit, els últims anys, reposar per tindre l’Ajuntament en òptimes condicions d’afrontar un present de gestió important. És evident, doncs, que incrementem el número de funcionaris de l’Ajuntament, dels 511 de la plantilla aprovada l’any passat als 537 d’enguany. Però, tot i que en alguns casos, com ara comentarem, no es tracta d’un increment efectiu, este Govern municipal, i esta Regidoria, ha treballat per tal que la Plantilla d’efectius de l’Ajuntament no decresquera més del que ja ho ha fet els últims anys. Dit en altres paraules: l’Ajuntament de Gandia no pot minvar més en el número d’empleats públics, funcionaris o laborals, sinó que ha de créixer dins de les limitacions del Pla d’Ajust i en l’expansió màxima que ens permeten les disposicions legals i les taxes de reposició. Per això hem acompassat ofertes d’ocupació públiques expansives, després de molts anys amb impediment d’ofertar-les, amb la pèrdua progressiva d’efectius, que ha deixat alguns departaments amb la necessitat immediata de cobertura de perfils, o la creació de nous. No podem decréixer més: hem de garantir una Administració forta que puga afrontar els reptes del present, i tots aquells del futur on l’Ajuntament té molt a dir i a fer.

La Plantilla de Recursos Humans ve, per primera vegada, doblement informada, amb informe conjunt de l’Assessoria Jurídica municipal i el departament de Recursos Humans, i sosté el creixement amb les disposicions legals, ja que, amb els lògics condicionants que se’ns imposen encara, ve també avalada pels informes de la Intervenció municipal i el vist-i-plau del Ministeri d’Hisenda, que sempre centra l’atenció en el capítol 1. En el futur, i plantegem el repte des de ja mateix, hem de poder flexibilitzar les exigències de les lleis i del Pla d’Ajust per poder créixer més del que ho hem fet enguany. Perquè sí, creixem, però en opinió d’esta Regidoria, no el suficient: no podem cobrir encara, de forma estable, molts dels perfils que una ciutat en marxa necessita, en alguns departaments de nova creació o en algunes disciplines professionals noves, com la supervisió de l’eficiència de les contractes o la monitorització i digitalització d’esta administració. Per tant, ens han de deixar créixer més. Sostingudament, sempre de manera acordada amb les forces sindicals, però créixer, al cap i a la fi.

Creixem, sí, però no amb un creixement desordenat, sinó fruit del treball del nostre Pla d’Ordenació, i que respon a l’elemental pregunta amb què sempre hem treballat la planificació i perspectiva de la nostra política de recursos humans: créixer, per a què.

  • Creixem en 5 places de Tècnic d’Administració General (TAG), després de la borsa impulsada la legislatura passada, racionalitzant-les una vegada estudiades les necessitats. Les estabilitzem, sense que hagen de dependre de programes d’execució temporal. És una voluntat política molt clara i molt ferma: la legislatura de les oportunitats, i també l’Administració la governe qui la governe, ha de tindre un equip tècnic fort capaç de substentar una gestió potent. Els departaments, ho hem manifestat sempre a les forces sindicals, han de poder tramitar expedients amb tota seguretat jurídica i ambició de transformació. Per això són necessàries estes noves places, que completen les existents fins a un total de 20 efectius en plantilla.
  • Ampliem en 10 les places d’administratiu, fruit del compromís de promoció interna del personal de la casa, un altre dels grans objectius de la política de recursos humans, expressat en el nostre Pla d’Ordenació consensuat. La legislatura passada fórem capaços de desbloquejar un acord que hui apliquem amb escrupolositat: el de afavorir la promoció del col·lectiu d’auxiliars administratius, que en la gran majoria assumixen funcions per sobre de la seua categoria i retribució, a administratius. El nostre compromís va ser incrementar, progressivament i en cada plantilla, de deu en deu el número d’administratius, fins a assolir la promoció completa. En este cas, a més, no es tracta d’un increment efectiu de plantilla, ja que la reserva de plaça després de la promoció per millora d’ocupació fa que la promoció interna no consumisca noves places, i ja que no està prevista tampoc la substitució del personal que promocione. L’objectiu, amb este i altres col·lectius de l’Ajuntament, és aconseguir en la primera meitat de legislatura la promoció interna completa.
  • Ampliem en 10 places els llocs de subaltern, racionalitzant-los també, a partir de les necessitats detectades, a partir també de la borsa generada, per a què tampoc depengueren necessitats essencials de programes d’execució temporals. Responem a necessitats de noves dependències municipals, Museus, centres socials o Juntes de Districte, donant servei i resposta a demandes de l’Administració, que creix en demandes i en descentralització més ràpid del que moltes vegades podem planificar.
  • Incrementem les places de treballador social, després de l’augment efectiu al llarg de la legislatura passada del personal al servei de les necessitats i drets elementals dels nostres ciutadans, després del procediment de provisió de les places de cap de servei i de secció de Serveis Socials, guanyat per l’Ajuntament en dos contenciosos plantejats. Així, la dotació de treballadors socials en plantilla passa a 15 efectius.
  • Plantegem, a més, la creació de tècnic auxiliar d’activitats festives i culturals, per assumir des del capítol de personal la despesa en recursos hui efectuada a través de contractes i prestacions de serveis, de manera que estabilitzem i dignifiquem la tasca, i atenem a les necessitats plantejades, sobretot a prop de la Fira i Festes o en altres esdeveniments centrals, pels departaments de Política festiva i de Cultura. Ho fem, com sempre en esta administració, a través d’una provisió des d’un procés selectiu ja encetat.
  • Creem dues places de tècnic auxiliar d’Informàtica més, fins arribar als 8, dedicats exclusivament als reptes de digitalització de l’administració i ciberseguretat, on ens queda encara una tasca molt substancial de millora. Els reptes de l’administració digital s’han de suportar també amb un equip de recursos potent, complint, com tots els objectius transversals plantejats amb estos canvis, amb el que demanden tots els departaments. En quatre anys, hem doblat la plantilla del departament, de 4 a 8 efectius, i encara no n’és prou.

Juntament amb els canvis plantejats, proposem també, fruit de l’estudi i el pacte amb els sindicats, en la Comissió tècnica d’estudi i de modificació de llocs que hem creat Administració i forces sindicals, l’amortització de places, en la major part de laborals, que no estan cobertes i que no hi ha previsió de cobrir en el futur. Estalviem així la necessitat, obligats pel Pla d’Ajust, de dotar econòmicament en el pressupost la totalitat de places, fins i tot les que no estan cobertes, evitant així la disponibilitat de crèdit en llocs dels que no anem a disposar. En el futur, està previst que del resultat dels treballs d’eixa comissió isca també una racionalització de places que ens duga a amortitzar llocs de treball que ja no resulten necessaris per a l’administració, com els que tenim externalitzats, sobretot en les grans contractes. Passem, així, dels 41 laborals de la plantilla passada, als 37 de 2020.

Anem a impulsar, ja iniciades, borses de treball amb perfils d’enginyer industrial, d’obra pública, d’arquitecte tècnic o de peó de manteniment, al servei de tots els departaments, i especialment de Serveis Bàsics, Urbanisme o Territori. Actuem, però caldrà proveir, en la mesura que ens deixen les futures ofertes públiques d’ocupació, que venim ja desplegant, per tal d’estabilitzar els llocs i dotar-los de més temporalitat.

Paral·lelament, però, és necessari que abordem l’estudi i la modificació, profunda, de la nostra Relació de Llocs de treball (RLT), amb un document ple de canvis de calat, que hem començat a treballar al si de la Comissió abans esmentada, i també amb els distints caps de servei i regidors delegats. La nostra RLT no s’actualitza en profunditat des de 2006, i han canviat molt les necessitats, els perfils i els reptes de l’Ajuntament, amb nous departaments i noves polítiques, que tenen llocs per crear, d’altres per transformar o que es doten de serveis nous que hui no estan ni reflectits en la nostra relació de llocs de treball. Hem de fer una RLT adaptada a les demandes dels departaments, i sobretot adaptada a la realitat. La intenció d’esta Regidoria és sotmetre a la deliberació dels sindicats amb representació en la Mesa General, al llarg d’enguany, la completa modificació dels llocs, que no necessàriament ha d’incrementar el capítol 1, sinó que l’ha de redistribuir, fent-lo més eficaç. Posant-lo al servei de la profunda gestió administrativa que necessita esta legislatura de projectes i d’oportunitats. Tenen el compromís de treballar i pensar juntament amb les forces de l’oposició, també, estos canvis.

Paral·lelament, també, hem de treballar més intensament també amb la resta de col·lectius que formen part del capítol 1, però que per les disposicions legals i informes jurídics no integren –ni poden integrar—la nostra Plantilla de recursos humans. Hem treballat i negociat ja algunes millores per a col·lectius com el del personal subrogat de les Escoletes municipals infantils,

  • Per exemple, l’aplicació del conveni estatal, de manera que regularitzem les hores extra del personal d’Escoletes, sense que n’hagen de fer més de les que els toquen, i reforcem el personal per aula d’acord amb les ràtios.
  • I d’immediat, la compensació i l’estudi de l’extensió, al personal d’Escoletes i al que prové de l’extinta mercantil Iniciatives Públiques de Gandia.

Han de tindre la seguretat jurídica de formar part del personal d’esta casa, tot i que no tindre la consideració d’empleats públics, d’acord amb l’EBEP, no els dóne possibilitat d’incorporació en la plantilla, més enllà de les disposicions de provisió que s’acorden en el futur. Per a què per a ells, tampoc, el dret a la diferència no siga diferència de drets.

Proposaré, per això, esta legislatura i en desplegament del Pla d’Ordenació, un Pla de carrera professional i d’incentius del personal d’esta casa, que volem treballar al llarg d’estos anys, per tal que tot el personal tinga certesa, i unida a l’actual estabilitat, també perspectives de promoció en la carrera professional.

És cert que hi ha moltes coses a fer, però donat el balanç del que heretàrem, el camí està marcat. I esta segona plantilla on tenim perspectives d’expansió, raonada i acotada, acordada i sostinguda, volem plantejar el desplegament i despegue de les polítiques d’una Administració forta a l’alçada d’una ciutat en marxa i que vol viure una nova transformació, plena d’oportunitats i d’inversions.

Amb això, esta és la Plantilla que els proposem, dins de l’acord, la negociació, el pacte i també l’intens treball efectuat. M’agradaria, si no l’acord unànim, almenys el vot de confiança en què una administració forta és òptima, i bona, per a totes les forces i la política mateix en favor de la millor Gandia.

Moltes gràcies,

Facebook